Téli sportok és a táplálkozás – 4. rész

Téli sportok és a táplálkozás – 4. rész

ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐK ALKALMAZÁSA A TÉLI SPORTOKBAN

Mindig az az elsődleges, hogy a szervezet élettani működéséhez szükséges tápanyagokat megfelelően összeállított és egyénre szabott étrenddel biztosítsuk. Ugyanakkor mind a hobbi, mind az élsportolók igen fogékonyak az étrend-kiegészítők használatára, pedig szabadidő sportolók esetében erre szinte nincs is szükség. Vannak azonban olyan állapotok, mint például kiegyensúlyozatlan táplálkozás, ételintoleranciák, -allergiák, felszívódási és anyagcsere-zavarok, testtömegcsökkentés vagy vegetáriánus életmód, amikor hiányállapotok alakulhatnak ki és szükségessé válhat bizonyos étrend-kiegészítők használata. Ami viszont minden korcsoportnak és minden sportolónak szükséges magyarországi éghajlaton októbertől-márciusig, az a D3-vitamin-kiegészítés (felnőttek részére javasolt napi beviteli mennyiség 2000 NE). Az őszi-téli hónapokban, főleg a pandémiás időszakban szükség lehet C-vitamin, cink és szelén bevitelére is.

Az egészség megőrzése mellett az előzőeken túl az élsportolók esetében a rendelkezésre álló tudományos bizonyítékok szerint öt étrend-kiegészítő, a kreatin, a koffein, a nátrium-bikarbonát, a béta-alanin és a nitrát pozitív hatással lehetnek a teljesítményre, ezek megfelelő alkalmazása egyes téli sportokban is fokozhatja a teljesítményt. Azonban a hatás nem mindenkinél egyforma, a nem, a táplálkozás, az edzettségi állapot, sőt a genetikai különbségek is befolyásoló tényezők, ezért fontos a célzott, egyénre szabott alkalmazás.

Az étrend-kiegészítők kedvezően és kedvezőtlenül is hathatnak egészségünkre. Amennyiben szeretnénk ilyen készítményeket használni, akkor az egészségi állapotunknak és céljainknak megfelelő termék(ek) személyre szabott alkalmazását illetően konzultáljunk orvossal és dietetikus szakemberrel. Sportolók esetében különösen ügyelni kell a doppingszerrel való szennyezettség elkerülésére, hiszen egy rosszul megválasztott termék – pozitív doppingteszt esetén – akár a sportoló eltiltásához is vezethet. A honlapunkon található „Dopping-Free” lista azokat az étrend-kiegészítőket, sportélelmiszereket tartalmazza, melyeket az akkreditált Analitikai Laboratóriumunk bevizsgált, és nem tartalmazzák a WADA tiltólistáján szereplő tiltott összetevőket, így segítséget nyújthat a biztonságos étrend-kiegészítők kiválasztásában. A doppingkockázat minimalizálására és a vétlen doppingolás elkerülésére a legmegbízhatóbb módszer a termékek laboratóriumi vizsgálata.

A Sport-táplálkozástudományi Központ dietetikusai (Szakszon Flóra, Shenker-Horváth Kinga, Kis Virág) által írt „Téli sportok és a táplálkozás” című Táplálkozási Akadémia Hírlevél rövidített változatát olvashatják honlapunkon. A teljes anyag elérhető a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége honlapján, ide kattintva.

Magyar Antidopping Csoport